Conflict op de Werkvloer

“Een conflict is een tijdelijke crisis in de interactie tussen mensen.”

Onenigheid. Problemen. Conflict.

Onderdeel van het leven maar niemand zit er op te wachten. Goed kunnen samenwerken is geen vanzelfsprekendheid, maar meestal gaat het best goed. Met kleine meningsverschillen of irritaties weten we doorgaans prima om te gaan. Lastiger wordt het als dit niet meer lukt en er echt problemen ontstaan. Dan verloopt de communicatie vaak stroef of je ontwijkt elkaar. Het kan ook zijn dat je ondanks goede intenties van beide kanten er samen toch niet uitkomt en in cirkels blijft draaien. 

Een conflict gaat meestal gepaard met verslechterde communicatie. Communiceren gebeurt op allerlei niveaus. Veel mensen praten langs elkaar heen en reageren niet op wat er werkelijk wordt gezegd of wat er non-verbaal wordt uitgezonden. Meestal hebben we snel een mening of geven advies. Daar zit de ander meestal niet op te wachten. Zo kunnen ook (onbedoeld) grenzen worden overschreden. 

Ieder bekijkt de situatie vanuit zijn eigen invalshoek. Elk mens kijkt met een andere bril en eigen interpretatie naar een stukje van de waarheid. En hoe meer dat van elkaar verschilt hoe meer kans er is op conflict. 

Bekijk hoe wij omgaan met persoonsgegevens in onze Privacyverklaring.